فرقه بابیه از شکل گیری تا افول – بدعتی نو

● زمان تقریبی لازم برای مطالعه: " 4 دقیقه "

مقاله ای که در حال مطالعه ی آن هستید، مطالب جذابی از دین و آئین بابیه در اختیار شما می گذارد. آئینی که می توان آن را نشأت گرفته از چند مذهب مختلف دانست. بعد از مطالعه ی این نوشته، شناخت بسیار خوبی نسبت به نوع نگرش این دین، پیدا خواهید نمود. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تشریح آئین بابیه
فرقه بابیه از شکل گیری تا افول – آئین بابیه

آئین بابیه از کجا آمد؟

بابيه يکي از فرقه هاي انحرافي است که از سال ۱۲۵۹ هجری قمری (۱۸۴۴میلادی) شکل گرفت. این فرقه به رهبری علی محمد باب و با حمایت جمعی از پیروان شیخیه در ایران پدید آمد. با آغاز حکومت قاجارها در ایران و وخیم شدن اوضاع اقتصادی و اجتماعی و گسترش فقر فرهنگی در بین توده جامعه ایران، زمینه های ظهور اندیشه های غالی گرایانه و صوفیانه فراهم شد.

علی محمد شيرازی در آغاز خود را بابِ امام غايب می دانست و مريدانش به همين سبب بابيه ناميده شدند. وی پس از چندی خود را حجت و مهدی موعود خواند. آنگاه آئین بابیه را بر پا نهاد و سخنانی گفت و نوشت که بی شباهت به دعوی الوهيت نيست. منشأ برخی عقايد و دعوی های او را بايد در عقايد اسماعيليه، صوفيه، نقطويه و به ويژه آراء سيد احمد احسائی و شاگرد جانشين او سيد کاظم رشتی جست و جو کرد.

آئین بابیه معجونی از دین زرتشتی، تشیع و عرفان ایرانی و آرای حکمای اسلامی و یونانی است. این ها در آثار پیشینیان و فرقه های مختلف دینی تا آن زمان مانند نقطویان بود. افکار سید علی محمد موهومات صرف و اعمال خرافی، و شباهت آن به اسماعیلیان دوره ی مخصوص هر پیامبر و نسخ شریعت قبلی او در هر دو فرقه بود.

پیامبر باب، انکار امام دوازدهم و رسیدن به پیامبری!

اسماعیلیه و بابیه هر دو از مذهب شیعه سرچشمه گرفته و بدعت آمیز بودند. هدفشان هم از بین بردن دین مورد قبول اکثریت با اعمال زور بوده و نشر عقاید ایشان هر دو پنهانی بود. در اسماعیلیه عنوان باب به یکی از مراتب در سلسله مراتب روحانی داده شده بود. بابیان و بهائیان بر آن بودند که اقلیت های مذهبی را به خود جلب کنند. همان طور که اسماعیلیه عدم تعصب و آزادی مذهبی را برای ابطال مذهب عامه تبلیغ می کردند. بابی ها همچنین کاربرد رمزی عدد هفت در آیین اسماعیلیه را دوباره احیا کردند.

پیامبر باب در ابتدا به وجود امام غائب معتقد بود و آن را با آیات و روایات اثبات می کرد. ولی بعدها وقتی خود دعوی مهدویت کرد مجبور به انکار امام دوازدهم شد. دعوی سید باب با مهدویت تمام نشد و به پیامبری نیز رسید بنابراین خاتمیت پیامبر (ص) را هم انکار کرد. او همچنان اظهار نمود که اولویت و خاتمیت پیامبران نسبی است. با وجود دوره های نبوت، هر پیامبری نسبت به دوره ی نبوتش هم اول است و هم آخر.

اثبات الوهیت باب از دید پیروان او

یوسف فضایی در کتاب “تحقیق در تاریخ و فلسفه بابی گری، بهائی گری و کسروی گرایی” درباره ی اثبات الوهیت باب توسط پیروانش این گونه می نویسد:

“بابیان برای اثبات جنبه ی الوهیت پیامبران چنین استدلال کرده اند که خدا دارای دو گونه ذات است. یکی جنبه ی باطنه و دیگری ظاهره. اما از جنبه ی باطنه ی ذات خدا هیچ گونه نام و نشانی نیست. اصولا از آن نام برده نمی شود. اشارت بدو نتوان کرد و اسمی هم بر او نمی توان اطلاق کرد. اثبات اسماء و صفات برای او ممکن نیست و تکلیفی از او برای بندگان واجب نیست.

پرستش و شناختن و توحید او هم میسر نیست زیرا که او به هیچ مدرکی ادراک نمی شود. اما جنبه ی ظاهری ذات خداوند عبارتست از انبیاء و سید باب و بهاءالله. پس باید اینان را معبود و آفریدگار واقعی دانست. آنان علل چهارگانه ی خلق جهانیان و منبع همه‌ی فیوضات هستند. بنابراین باید آنها را شناخت و پرستش کرد.

باب علاوه بر اینکه اظهار کرد پیامبران مظهر تجلی خداوند هستند معجزه و عصمت پیامبران را با تاویل ویژه ی خود از قرآن نیز انکار نمود. تقدس عدد نوزده هم از ابداعات بعدی آئین بابیه است. این قداست بر اساس توهمات و پندارهای واهی باب ایجاد شده است و از تأویلات عجیب باب است و هیچ علت اساسی ندارد.

چند نمونه از احکام آئین بابیه

پیامبر باب در کتاب بیان، وارثان مرده را هفت نفر شمرده و یکی هم خود مرده است. اگر او وصیت کرده باشد می تواند یک سوم ارث را به خود اختصاص دهد. در آئین بابیه درباره ی آزادی زنان و مردان اینگونه آمده است: “خدا در کتاب بیان به مردان مومن اجازه داده است که به زنان نگاه کنند. به زنان هم اذن داده که اگر خواستند به مردان مورد علاقه ی خود نگاه کنند ولی نباید به آنچه که خدا دوست ندارد نگاه کنند. خدا می خواهد آن چنان زنان و مردان آزاد باشند که دوست دارند در بهشت چنان باشند.”

باب وضع زنان مغرب زمین را برای زنان ایران پیشنهاد می کند و پا را هم از این فراتر می گذارد. او به زنانی که شوهرانشان عقیم هستند اجازه می دهد که برای ادامه ی نسل، با مردان دلخواه خود ارتباط برقرار کنند. باب فضله موش و بیع ربوی را حلال می شمرد. نماز جماعت را حرام اعلام می کند و نماز جدیدی پیشنهاد می دهد. پیامبر باب وصیت کرده که پیروان آئین بابیه به دور خانه اش در شیراز طواف کنند و مناسک حج به جا آورند. نابودی کتاب هایی جز کتاب های بابی و حرام نبودن تراشیدن موی صورت از دیگر احکام ساختگی آئین بابیه است…

در این نوشته تمام سعی خود را کردیم تا توضیحات مفید و مختصری درباره آئین بابیه و احکام آن برای شما بیان نمائیم. امیدواریم به هدف خود رسیده باشیم و این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. در این مورد اگر علاقمند به مطالعه ی بیشتر باشید، پیشنهاد میکنیم کتاب معرفی شده در بخش بعد را تهیه و مطالعه فرمائید. در پایان از همراهی شما بی نهایت سپاسگزاریم.

پیشنهاد مطالعه

بررسی زمینه های داخلی شکل گیری فرقه بابیه در ایران از دیدگاه مستشرقان
بررسی زمینه های داخلی شکل گیری فرقه بابیه در ایران از دیدگاه مستشرقان

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در email
Email
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد خرید
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به صفحه محصولات