فراماسونری در ایران

● زمان تقریبی لازم برای مطالعه: " 4 دقیقه "

این مقاله قصد دارد نقش فراماسونری در تغییر جهت مشروطه را بررسی کند. نهضت مشروطه نهضتی بود که در زمان حاکمیت مظفرالدین شاه قاجار اتفاق افتاد و پیروزی نهایی آن تا زمان محمدعلی شاه و خلع او و به تخت نشستن احمدشاه قاجار ادامه داشت. این نهضت ابتدا خواسته‌ای عمومی با رنگ و بویی دینی بود ولی کم‌کم از مسیر خود منحرف شد و به دست غرب‌گرایان افتاد. غرب‌گرایانی مثل میرزا ملکم خان که با وابستگی به سازمان فراماسونری در پی نابودی تشیع بودند. در ادامه با نوخوان همراه باشید.

میرزا ملکم خان - مقاله فراماسونری در ایران
میرزا ملکم خان

فراماسونری چیست؟

از جهت لغوی فراماسونری به‌معنای بنای آزاد است و از جهت عملی و تشکیلاتی، یک سازمان مخفی است که در دهه‌ی دوم قرن ۱۸ میلادی با صحنه‌گردانی سازمان مخفی یهود برای بسط سیطره و سلطه‌ی یهود بر جهان ایجاد شد. این حرکت از انگلستان شروع شد و به اروپا سرایت کرد و بعد به مشرق‌زمین و از جمله ایران رسید. یکی از خصوصیات اصلی فراماسونری یا فراموشخانه، مخفی‌کاری است و از دیگر خصوصیات آن، نفوذ یهود و رنگ‌وبوی کاملاً یهودی این تشکیلات است. ضدیت و جنگ با دین، تأکید بر اومانیسم و تاکید بر ترقی، از دیگر خصوصیات این سازمان است.

نگاهی گذرا به تکاپوی فراموشخانه در ایران نشان می‌دهد که نفوذ آن طی سه مرحله در ایران صورت گرفته است: یکی عضوگیری خارجی یعنی هر کس از ایران به خارج می‌رود به‌نحوی شکار لژهای این سازمان می‌شود. دیگری تلاش برای تشکیل و تأسیس لژ در ایران است که از سال ۱۲۲۴ هجری قمری شروع می‌شود و در سال ۱۲۷۶ هجری قمری به ثمر می‌نشیند. میرزا ملکم خان نخستین فردی بود که اولین فراموش‌خانه یا اولین لژ بیداری را در ایران تأسیس کرد. مرحله‌ی سوم، گسترش در قالب جمعیت‌ها و جریان‌هاست که در جریان مشروطه به‌ وضوح شاهد آن هستیم.

فراماسونری در ایران

گفته شد که میرزا ملکم خان در سال ۱۲۷۶ هجری قمری لژ فراماسونری خود را تأسیس کرد و تعداد زیادی از نخبگان ایرانی را جذب نمود. بعد از ترور ناصرالدین شاه، فضا برای فعالیت جمعیت‌های سری از جمله فراماسونری فراهم شد. چرا که مظفرالدین‌شاه اقتدار ناصرالدین شاه را نداشت و از طرف دیگر در دربار ناصرالدین شاه افراد نفوذی از فراماسون‌ها حضور گسترده داشتند.

در آستانه‌ی انقلاب مشروطه، دو جریان عمده در ایران قابل مشاهده است. یک جریان، روشن‌فکری است که از ابتدای قاجار تقریباً فعالیت خود را شروع کرد و دو طیف عمده دارد: یک طیف الحادی که آخوندزاده در رأس آن است و یک طیف منافق که میرزا ملکم خان در رأس آن است. جریان روبه روی جریان اول، روحانیون هستند که آنها نیز به دو دسته تقسیم می شوند. روحانیون درباری و روحانیون غیر درباری. در این بحث روی سخن با روحانیون غیر درباری است.

بسیاری از مشروطه‌خواهان عضو طیف دوم بودند. یعنی طیف منافقی که اضمحلال فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایران را در دستور کارشان قرار دادند. به‌همین دلیل میرزا ملکم خان و میرزا حسین‌خان سپهسالار و تعداد زیادی از فراماسون‌ها در عرصه‌ی اقتصادی سعی می‌کردند پای کمپانی‌های غربی را در ایران باز کند و به اقتصاد ایران ضربه بزنند. قرارداد رویتر، قرارداد رژی و تنباکو، تأسیس بانک شاهنشاهی و مسائل دیگر دستاورد تلاش این افراد بود.

میرزا حسین خان سپهسالار - مقاله فراماسونری در ایران
میرزا حسین خان سپهسالار

نبرد در عرصه‌ی فرهنگی

در عرصه‌ی فرهنگی نیز نبرد با تشیع و روحانیون شیعه در دستور کار غرب‌گرایان وابسته به لژ بیداری قرار داشت. آنان می‌کوشیدند ایران دوره‌ی باستان را احیا کنند. جریان‌های روحانیون و روشن‌فکران در این مقطع روبه‌روی هم ایستادند. جریان غرب‌گرا می‌کوشید با ایجاد بحران یا دامن زدن به آن، فضای کشور را متشنج کند. برای مثال در ماجرای گران شدن قند و دستگیری تجار، میرزا حسن رشدیه، حاکم تهران را برای چوب زدن تجار تحریک می‌کرد. از طرف دیگر شعاع السلطنه‌ی فراماسون، عین‌الدوله را برمی‌انگیخت تا بر مردم معترض سخت بگیرد.

ماجرای تحصن در سفارت انگلستان هم به تحریک آشکار غرب‌گرایان بود. این تحریکات، توسط افرادی بود که در قالب سازمان فراماسونری یا لژ بیداری ایران منسجم شده بودند. هر دو طیف، چه ملحد و چه  منافق، روحانیون را از سر راه برمی‌داشتند و کشور را در اختیار فراماسون‌های غرب‌گرا قرار می‌دادند. بعد از فتح تهران هم عملاً کشور به دست فراماسون ها افتاد. کنار زدن روحانیون، نفوذ در مجلس و استفاده از امکانات آن، یکی از راهکارهایی بود که فراماسون‌ها انجام دادند و در به هم زدن اوضاع ایران نیز موفق بودند.

نفوذ ایشان فقط در مجلس نبود بلکه آنان در مطبوعات هم نفوذ کردند. مطبوعات این دوره در تخریب فضای فرهنگ سیاسی ایران نقش بسزایی داشتند. روزنامه الجمال و صوراسرافیل هر دو به لژ بیداری وابسته بودند. بعضی از مطبوعات هم به فرق ضاله‌ای مثل فرقه بابیه و فرقه بهائیه مرتبط بودند. البته وقتی مقاومت مردم ایران را می‌بینند تصمیم به خلع قاجاریه و نابودی تشیع از طریق رضاشاه پهلوی می‌گیرند.

در این مقاله سعی کردیم گوشه ای از اقدامات غربیان و غرب‌گرایان برای نابودی تشیع در ایران را بیان کنیم. کنار زدن جریان تشیع از مجلس توسط جریان فراموشخانه یکی از این اقدامات بود. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به مقاله‌ی نقش فراماسونری در انحراف نهضت مشروطیت نوشته موسی حقانی مراجعه کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در email
Email
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد خرید
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به صفحه محصولات