مفهوم شبکه های اجتماعی

● زمان تقریبی لازم برای مطالعه: " 4 دقیقه "

در این مقاله درباره تاریخچه مفهوم شبکه های اجتماعی صحبت کرده و آن را مورد بررسی قرار می دهیم. شبکه های اجتماعی (Social Networks) از مفاهیم جدید در جهان به شمار نمی‌روند. برخی معتقدند که سابقه تشکیل آن‌ها، به قرن‌های گذشته بازمی‌گردد. در حقیقت به زمانی مربوط می‌شود که انسان‌ها گرد هم جمع می‌شدند و به روابطشان شکل می‌دادند. می‌توان گفت چیزی که موجب شده امروز، این شبکه ها بیش ‌از هر زمان دیگری مورد توجه و تحقیق قرار بگیرند، ابزارها و گجت‌های دیجیتالی است که به روند توسعه‌ی این فضاها کمک نموده‌است.

این مقاله درباره Social Networks تهیه شده است
مفهوم شبکه های اجتماعی

امروزه بسیاری از کسب و کارها نیز در بستر اینترنت و فضای مجازی اداره می شوند. در روزگار ما، Social Networks جزئی جدانشدنی از زندگی بشر هستند. بنابراین در کنار دیگر نیازهای انسان ها، بخش مهمی از احتیاجات انسانی را در بُعد ارتباطات اجتماعی تشکیل می دهند. همان‌طور که قبلا گفتیم در این مقاله درباره مفهوم شبکه های اجتماعی سخن گفته، به تاریخچه ای از آن می‌پردازیم و سپس برخی از مهم ترین شبکه ها را معرفی می‌نماییم.

تاریخچه مفهوم شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی برای اولین بار توسط جان بارنز و در سال ۱۹۵۴ میلادی مطرح شد. جان بارنز در حوزه انسان‌شناسی اجتماعی، فعال بود. وی اصطلاح Social Network را به‌عنوان توصیف روابط میان انسان‌ها و تحلیل مکانیزم‌های ارتباطی به کار برد. بنابراین، تاریخچه شبکه های اجتماعی به سال ۱۹۵۴ میلادی برمی‌گردد و برعکس چیزی که به نظر می رسد، ده ها سال قدمت دارد. تفاوت شبکه های امروزی در زیرساخت ها و ابزارهای ارتباطی نوین است. باید گفت که جهانی شدن، سبک زندگی و تکنولوژی های نوین امروزی است که این شبکه ها را نیز به شدت مورد تحول قرار داده است.

شبکه های اجتماعی برتر در جهان

در این قسمت تعدادی از شبکه های پر طرفدار را به صورت خلاصه بررسی می نماییم. این شبکه ها روزانه میلیون ها بازدید از سراسر دنیا جذب می‌کنند که می توان این مقدار گرایش و اقبال انسان به Social Networks را در تاریخ پیدایش آن ها، بی سابقه دانست. پس در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.

مقاله درباره شبکه های اجتماعی
Social Networks

فیس بوک

فیس بوک عنوان بزرگ ترین شبکه‌ اجتماعی در جهان، از نظر تعداد کاربران و از نظر اعضای حقیقی ثبت ‌شده، است. این شبکه، در سال ۲۰۰۴ میلادی تاسیس شد. لازم است بدانید که بیش ‌از یک میلیون کسب ‌و کار کوچک و متوسط، از این شبکه برای تبلیغات تجاری خود استفاده می‌کنند.

یوتیوب

یوتیوب به ‌عنوان بزرگ ترین رسانه‌ی تصویری در جهان شناخته می‌شود. این شبکه، در سال ۲۰۰۵ میلادی، تأسیس و راه‌اندازی شد. در حال حاضر، این شبکه‌ اجتماعی بیش‌ از یک میلیارد بازدید در ماه را به خود اختصاص داده‌است. یکی از از روش های درآمدزائی اینترنتی پر طرفدار را نیز می‌توان درآمد از طریق یوتیوب عنوان نمود.

اینستاگرام

اینستاگرام را می‌توان نوعی شبکه مجازی و اجتماعی تصویری به شمار آورد. پلتفرم اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد و بیش‌ از هفتصد میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد. مالک اصلی این شبکه، فیس بوک است. بسیاری از کاربران، از این شبکه اجتماعی برای به نمایش درآوردن تصاویر شخصی و سفرهای خود استفاده می‌کنند و یا دنیایی از مد، غذاهای مختلف، هنر و ….. را به نمایش درمی‌آورند. در حال حاضر، این شبکه‌ اجتماعی، در حدود هشتصد میلیون کاربر فعال از سراسر جهان از جمله ایران دارد.

توئیتر

شبکه اجتماعی توئیتر در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد. دفتر اصلی این شبکه در کالیفرنیا واقع‌ شده است. این شبکه در حال حاضر بیش ‌از بیست میلیون کاربر دارد. بسیاری از افراد از امکانات این شبکه در زمینه امور تجاری استفاده می‌کنند و یا با مشتریان خود تعامل برقرار می‌نمایند و به سوالات آن‌ها پاسخ می‌دهد. توئیتر در بین سیاستمداران نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. بسیاری از مشاغل می‌توانند با استفاده از امکانات این شبکه، تبلیغاتی را برای مخاطبین خاص خود در نظر بگیرند.

سایر شبکه ها

علاوه بر شبکه های اجتماعی مطرح شده، در حال حاضر، شبکه های دیگری نیز وجود دارند که هر یک دارای کاربران مخصوص و کارکردهای ویژه‌اند. از جمله این شبکه ها می‌توان به شبکه اجتماعی ردیت، واین، پینترست، اسک، تامبلر، فلیکر، لینکدین، وی کی، کلاس میتس، میت آپ و … اشاره کرد. بد نیست بدانید همه‌ی این ها تنها تعدادی از شبکه های اجتماعی جهان هستند و عدد آن‌ها بسیار بیشتر از شبکه های ذکر شده در این مقاله می باشد. امیدواریم توانسته باشیم مفهومی کلی از Social Networks را در اختیار شما خواننده‌ی عزیز قرار بدهیم.

پیشنهاد مطالعه

جهانی شدن ، شبکه های اجتماعی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی

جهانی شدن ، شبکه های اجتماعی و سبک زندگی ایرانی – اسلامی

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در email
Email
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد خرید
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به صفحه محصولات